Далекі поїздки електромобілем, або як проїхати 280 км за 0 грн

18.09.2020 р.

Наші новини

Власник електромобіля на ім'я Євген поділився цікавим досвідом. В розпорядженні Tesla Club Ukraine опинилася його стаття про те, як можна зручно подорожувати електрокаром на великі відстані, причому - без серйозних витрат. Далі - пряма мова.

Ну, почну з того, що далекими ці поїздки навряд чи назвеш. Ну так - кілометрів 300 за один день. Але як для людини, яка в основному їздить містом, - це доволі далека дорога. А ще - не всім дітям цікаво сидіти декілька годин поспіль в автомобілі і дивитись у вікно. Тому, 300 км це, мабуть, максимум, що я б планував електромобілем, і можливо трішки більше (до 400) авто з ДВЗ (двигун внутрішнього згоряння). Чому так? Розповім далі…

Отже, я живу в Ризі, в мене один автомобіль - Nissan Leaf 2016 року, батарея         30 kWh. За описом - машина має проїжджати приблизно 208 км. В середньому я проїжджаю 12000 тисяч кілометрів на рік. Як на мене, авто ідеально підходить для мене і моєї сім'ї. Це єдина машина  на сім'ю. І звісно, коли ми її купували рік тому, були деякі страхи, як наприклад

    • де ми її будемо заряджати? Варіант заряджатись біля дому був не для нас, оскільки ми живемо на 4-му поверсі. Але виявилось, що недалеко від місць, де ми часто паркуємо авто є зарядки. Якийсь час біля моєї роботи був абсолютно безплатни чарджер. Також зарядки є біля деяких супермаркетів.
  • деградація батареї? Так, про це постійно говорять, що батарея з часом деградує. Тому я надаю перевагу 220V або 22kWh зарядкам коли катаюсь містом. 
    • а як взимку? Так, потрібно частіше заряджатись. Але з точки зору комфорту, попередня машина яка в мене була - дизельний VW - нагрівався набагато повільніше. Ми встигали доїхати до пункту призначення до того, як машина починала нагріватись.
  • а що якщо я встану в полі? Ну власне для цього я ретельно підходжу до планування поїздок на довгі дистанції (більші ніж 100 км). 

І про останній пункт дана стаття - ділюсь досвідом планування. За останній рік я їздив у Таллінн і Вільнюс електромобілем, поїздка до Вільнюса була взи мку, і жодного разу в полі не вставав.   

Тут на картинці видно SOH батареї і к-сть зарядок на швидкісних і нешвидкісних станціях

  • SOH = 88.38% . Рік тому було 88.7 - так що все ок
  • 76 QCs - 76 швидкісних зарядок і 1441 нешвидкісних зарядок

Планування

До того, як вирушати в дорогу, я зазвичай відкриваю дві аплікації - Waze і Plugshare. Перша будує маршрут, а друга показує зарядки на карті. Я був би дуже радий, якби Go To-U покращила route planner і я міг планувати поїздку, використовуючи тільки одну мобільну аплікацію. Надіюсь, в наступній версії!

Єдине, що потрібно зрозуміти, - це яку відстань я можу проїхати між зарядними станціями. В таких випадках я намагаюсь зарядити автомобіль до 100% і розраховувати відстань між домом і першою зарядкою приблизно 100-140 км. Чому не 200? Ну, по-перше, розхід батареї на трасах трішки вищий, тому на одному заряді я проїду десь 160 км, якщо їхатиму на швидкості 90-100 км. По-друге, я намагаюсь не розряджати батарею нижче 20% (щоб вона не деградувала швидше). Не скажу, що можу пояснити фізично чому так. І перше, і друге - це більше десь вичитав чи почув в інтернеті і правила припали мені до душі.

Відстань між станціями я розраховую за наступним принципом. По-перше, перевіряю доступність станцій. Максимальна відстань - 80-100 км. Чому так? Я намагаюсь заряджати батарею не більше 80% на швидкісних зарядках (також через деградацію). Отже 160 - це 100% батареї на швидкості 90-100, і так я заряджаюсь до 80 і не розряджаю менше 20, я маю 60% від 160 - це 96 км. 

Щоб і сім'ї було добре, і машина заряджалась, ми плануємо дорогу так, щоб можна було заряджатись і біля зарядок можна було поїсти (або беремо їжу з собою). Поєднуємо корисне з приємним. Звісно, кожну годину їсти немає потреби, але це приємно трішки розім'ятись. Заряджання зазвичай триває до 15 хв.

В результаті, дорога в 280 км займає 120 км дороги + 15 хв заряджання + 80 км + 15 хв заряджання + 80 км. Мабуть, кожна сім'я після 2-3 годин поїздки точно зупиняється пообідати, тому на заряджання (порівняно з машиною на ДВЗ)  витрачається на 15 хв більше. Але є різні випадки - один опишу пізніше. 

Поїздка

Отже, поїздка з Риги в Палангу. 



Так виглядає дорога у Waze. І так зарядні станції в Plugshare.


І тут зразу видно, що мабуть, найкраще їхати маршрутом Рига - Шауляй - Тельшяй - Паланга.

Шауляй

Відстань з Риги до Шауляй - 131 кілометр. Тому проблеми встати в полі не мало б виникати. 

В Шауляй, як видно з картинки, тільки одна швидкісна зарядка, і перша проблема, з якою ми зіштовхнулись, - черга. Черга на заряджання автомобіля. Це перший раз за межами великого міста я був у черзі. Зазвичай це вирішується поїздкою на іншу зарядку, але оскільки в Шауляй це єдина швидкісна - то треба чекати.


От так виглядало табло машини по приїзді в Шауляй - 133.4 кілометри проїхали, витратили 73% батареї, що, як на мене, достатньо хороший показник. За розрахунками, автомобілем можна було проїхати ще 55 км, але ми вирішили зарядитись

Звичайно якщо б у Литві підключили зарядки до платформи Go To-U, я б міг наперед зарезервувати зарядку і це б зекономило мені біля 30 хв очікування. Але довелося чекати … Звісно, це не найприємніша частина поїздки, особливо коли ти її плануєш. Також, оскільки це жива черга, ти мусиш стояти біля машини, а не піти пообідати з сім'єю. І влітку під сонцем … В результаті, ми згаяли час, потомились на сонці і зголодніли.

Але поки ми чекали, ми даремно часу не гаяли, і знайшли ось таку красуню на парковці поряд.


В Шауляї я зарядився на 13.750 kWh (так - майже 19 хв заряджався - зарядився до 88%, навіть не знаю, чому так).


Тельшяй

Їхати 80 км - мабуть, ідеальна відстань між зарядками. Біля зарядки було кафе - і, звісно, ми там пообідали, поки автомобіль заряджався. Тому не вважаю, що через електромобіль ми витратили більше часу тут.

І тут я зарядився на 9.71 kWh


Розхід

А тепер про розхід. А конкретніше про те, скільки мені коштувала поїздка і скільки електрики я використав. Мабуть, уважний читач помітив другу частину заголовку - "як проїхати 280 км за 0 грн" Як? На даний час електрозарядки в Литві безкоштовні (крім Вільнюса). В більшості країн Європи діють ті чи інші дотації, і Литва вибрала таку форму дотації. В Латвії це, наприклад, відсутність податку (економія 100 Євро на рік), безплатний в'їзд в Юрмалу чи деякі інші пляжі (2 євро за в'їзд чи парковку) і безплатна парковка на міських паркінгах (від 2 до 6 Євро за годину). Останнім я найбільше користуюсь. Особливо паркування в старому місті. 

І оскільки перше заряджання в мене була в Шауляй, а це вже Литва, за всі заряджання я заплатив 0 грн.

Тепер щодо використаної електрики:

  • Коли я починав їхати, в мене було 24.8 kWh
  • перше заряджання на 13.750 kWh
  • друге заряджання на 9.71 kWh
  • залишилось по приїзді - 9.8 kWh (дивлячись на цифри, можна подумати, що друге заряджання було не обов'язковим. Це так, якщо їхати швидше і стати за 200 м до пункту призначення)

Разом - 24.8+13.75+9.71-9.8 = 38.46 kWh

Проїхав я 284.3 км. Отже, в середньому 13.528 kWh на 100 км.


Замість висновків

  1. Зарядка для електромобілів - платна чи безплатна, може збільшити кількість клієнтів вашого бізнесу. Я вибираю торгові центри з зарядками і перестав бути клієнтом тих, де їх немає. Єдиний виняток - наявність унікального магазину.
  2. Машини з батареєю на 200 км підходять для поїздок на 300 км за один день. Я не практикував більше, але я б, мабуть, не наважився проїхати 1000 км. 
  3. Інфраструктура достатньо розвинена для поїздок між деякими країнами Європи. Звісно, поїздки потрібно ретельно готувати. І на превеликий жаль, я не знайшов хорошого планувальника, який би проклав маршрут замість мене.
  4. Дорога може бути суттєво дешевшою, але трішки довшою.
  5. Інфраструктура потребує змін, і вони вже по трошки відбуваються. Більше зарядок встановлюються по трасах. Розвивається інфраструктура - кафе, ресторани біля зарядок. Створюються чудові додатки, які дозволяють вам краще планувати свій час, як наприклад Go To-U.

І трішки моря:




Паромна переправа в Клайпейді





Хочете поділитись своїм досвідом поїздок електромобілем - пишіть, ми з радістю опублікуємо!

Tesla Club Ukraine
Завантажуй додаток
GO TO-U для легкого пошуку
та використання
зарядних станцій

Усі бренди електромобілів під замовлення

Зарядні пристрої для
електромобілів усіх
брендів

Chargers Детальніше

Теги

Кращі концепти плани виробництва нові моделі оновлення моделей рекорди електромобілів події Виробництво і розробки Спорт майбутні моделі Це цікаво інвестиції оновлення моделей Кращі концепти плани виробництва нові моделі оновлення моделей