Ну, почну з того, що далекими ці поїздки навряд чи назвеш. Ну так - кілометрів 300 за один день. Але як для людини, яка в основному їздить містом, - це доволі далека дорога. А ще - не всім дітям цікаво сидіти декілька годин поспіль в автомобілі і дивитись у вікно. Тому, 300 км це, мабуть, максимум, що я б планував електромобілем, і можливо трішки більше (до 400) авто з ДВЗ (двигун внутрішнього згоряння). Чому так? Розповім далі…
Отже, я живу в Ризі, в мене один автомобіль - Nissan Leaf 2016 року, батарея 30 kWh. За описом - машина має проїжджати приблизно 208 км. В середньому я проїжджаю 12000 тисяч кілометрів на рік. Як на мене, авто ідеально підходить для мене і моєї сім'ї. Це єдина машина на сім'ю. І звісно, коли ми її купували рік тому, були деякі страхи, як наприклад
- де ми її будемо заряджати? Варіант заряджатись біля дому був не для нас, оскільки ми живемо на 4-му поверсі. Але виявилось, що недалеко від місць, де ми часто паркуємо авто є зарядки. Якийсь час біля моєї роботи був абсолютно безплатни чарджер. Також зарядки є біля деяких супермаркетів.
- деградація батареї? Так, про це постійно говорять, що батарея з часом деградує. Тому я надаю перевагу 220V або 22kWh зарядкам коли катаюсь містом.
- а як взимку? Так, потрібно частіше заряджатись. Але з точки зору комфорту, попередня машина яка в мене була - дизельний VW - нагрівався набагато повільніше. Ми встигали доїхати до пункту призначення до того, як машина починала нагріватись.
- а що якщо я встану в полі? Ну власне для цього я ретельно підходжу до планування поїздок на довгі дистанції (більші ніж 100 км).
І про останній пункт дана стаття - ділюсь досвідом планування. За останній рік я їздив у Таллінн і Вільнюс електромобілем, поїздка до Вільнюса була взи мку, і жодного разу в полі не вставав.
Тут на картинці видно SOH батареї і к-сть зарядок на швидкісних і нешвидкісних станціях
- SOH = 88.38% . Рік тому було 88.7 - так що все ок
- 76 QCs - 76 швидкісних зарядок і 1441 нешвидкісних зарядок

Планування
До того, як вирушати в дорогу, я зазвичай відкриваю дві аплікації - Waze і Plugshare. Перша будує маршрут, а друга показує зарядки на карті. Я був би дуже радий, якби Go To-U покращила route planner і я міг планувати поїздку, використовуючи тільки одну мобільну аплікацію. Надіюсь, в наступній версії!
Єдине, що потрібно зрозуміти, - це яку відстань я можу проїхати між зарядними станціями. В таких випадках я намагаюсь зарядити автомобіль до 100% і розраховувати відстань між домом і першою зарядкою приблизно 100-140 км. Чому не 200? Ну, по-перше, розхід батареї на трасах трішки вищий, тому на одному заряді я проїду десь 160 км, якщо їхатиму на швидкості 90-100 км. По-друге, я намагаюсь не розряджати батарею нижче 20% (щоб вона не деградувала швидше). Не скажу, що можу пояснити фізично чому так. І перше, і друге - це більше десь вичитав чи почув в інтернеті і правила припали мені до душі.
Відстань між станціями я розраховую за наступним принципом. По-перше, перевіряю доступність станцій. Максимальна відстань - 80-100 км. Чому так? Я намагаюсь заряджати батарею не більше 80% на швидкісних зарядках (також через деградацію). Отже 160 - це 100% батареї на швидкості 90-100, і так я заряджаюсь до 80 і не розряджаю менше 20, я маю 60% від 160 - це 96 км.
Щоб і сім'ї було добре, і машина заряджалась, ми плануємо дорогу так, щоб можна було заряджатись і біля зарядок можна було поїсти (або беремо їжу з собою). Поєднуємо корисне з приємним. Звісно, кожну годину їсти немає потреби, але це приємно трішки розім'ятись. Заряджання зазвичай триває до 15 хв.
В результаті, дорога в 280 км займає 120 км дороги + 15 хв заряджання + 80 км + 15 хв заряджання + 80 км. Мабуть, кожна сім'я після 2-3 годин поїздки точно зупиняється пообідати, тому на заряджання (порівняно з машиною на ДВЗ) витрачається на 15 хв більше. Але є різні випадки - один опишу пізніше.
Поїздка
Отже, поїздка з Риги в Палангу.
Так виглядає дорога у Waze. І так зарядні станції в Plugshare.
І тут зразу видно, що мабуть, найкраще їхати маршрутом Рига - Шауляй - Тельшяй - Паланга.
Шауляй
Відстань з Риги до Шауляй - 131 кілометр. Тому проблеми встати в полі не мало б виникати.
В Шауляй, як видно з картинки, тільки одна швидкісна зарядка, і перша проблема, з якою ми зіштовхнулись, - черга. Черга на заряджання автомобіля. Це перший раз за межами великого міста я був у черзі. Зазвичай це вирішується поїздкою на іншу зарядку, але оскільки в Шауляй це єдина швидкісна - то треба чекати.
От так виглядало табло машини по приїзді в Шауляй - 133.4 кілометри проїхали, витратили 73% батареї, що, як на мене, достатньо хороший показник. За розрахунками, автомобілем можна було проїхати ще 55 км, але ми вирішили зарядитись
Звичайно якщо б у Литві підключили зарядки до платформи Go To-U, я б міг наперед зарезервувати зарядку і це б зекономило мені біля 30 хв очікування. Але довелося чекати … Звісно, це не найприємніша частина поїздки, особливо коли ти її плануєш. Також, оскільки це жива черга, ти мусиш стояти біля машини, а не піти пообідати з сім'єю. І влітку під сонцем … В результаті, ми згаяли час, потомились на сонці і зголодніли.
Але поки ми чекали, ми даремно часу не гаяли, і знайшли ось таку красуню на парковці поряд.
В Шауляї я зарядився на 13.750 kWh (так - майже 19 хв заряджався - зарядився до 88%, навіть не знаю, чому так).
Тельшяй
Їхати 80 км - мабуть, ідеальна відстань між зарядками. Біля зарядки було кафе - і, звісно, ми там пообідали, поки автомобіль заряджався. Тому не вважаю, що через електромобіль ми витратили більше часу тут.
І тут я зарядився на 9.71 kWh

Розхід
А тепер про розхід. А конкретніше про те, скільки мені коштувала поїздка і скільки електрики я використав. Мабуть, уважний читач помітив другу частину заголовку - "як проїхати 280 км за 0 грн" Як? На даний час електрозарядки в Литві безкоштовні (крім Вільнюса). В більшості країн Європи діють ті чи інші дотації, і Литва вибрала таку форму дотації. В Латвії це, наприклад, відсутність податку (економія 100 Євро на рік), безплатний в'їзд в Юрмалу чи деякі інші пляжі (2 євро за в'їзд чи парковку) і безплатна парковка на міських паркінгах (від 2 до 6 Євро за годину). Останнім я найбільше користуюсь. Особливо паркування в старому місті.
І оскільки перше заряджання в мене була в Шауляй, а це вже Литва, за всі заряджання я заплатив 0 грн.
Тепер щодо використаної електрики:
- Коли я починав їхати, в мене було 24.8 kWh
- перше заряджання на 13.750 kWh
- друге заряджання на 9.71 kWh
- залишилось по приїзді - 9.8 kWh (дивлячись на цифри, можна подумати, що друге заряджання було не обов'язковим. Це так, якщо їхати швидше і стати за 200 м до пункту призначення)
Разом - 24.8+13.75+9.71-9.8 = 38.46 kWh
Проїхав я 284.3 км. Отже, в середньому 13.528 kWh на 100 км.
Замість висновків
- Зарядка для електромобілів - платна чи безплатна, може збільшити кількість клієнтів вашого бізнесу. Я вибираю торгові центри з зарядками і перестав бути клієнтом тих, де їх немає. Єдиний виняток - наявність унікального магазину.
- Машини з батареєю на 200 км підходять для поїздок на 300 км за один день. Я не практикував більше, але я б, мабуть, не наважився проїхати 1000 км.
- Інфраструктура достатньо розвинена для поїздок між деякими країнами Європи. Звісно, поїздки потрібно ретельно готувати. І на превеликий жаль, я не знайшов хорошого планувальника, який би проклав маршрут замість мене.
- Дорога може бути суттєво дешевшою, але трішки довшою.
- Інфраструктура потребує змін, і вони вже по трошки відбуваються. Більше зарядок встановлюються по трасах. Розвивається інфраструктура - кафе, ресторани біля зарядок. Створюються чудові додатки, які дозволяють вам краще планувати свій час, як наприклад Go To-U.
І трішки моря:
Паромна переправа в Клайпейді
Хочете поділитись своїм досвідом поїздок електромобілем - пишіть, ми з радістю опублікуємо!